Tuesday, December 13, 2005

Bahgia Walau Duka

Bahgia SATU

Lima hari adik-adik berkampung di Kuantan. Walau tidak bercuti masih punya waktu untuk bersama melalui masa-masa mencoret kenangan di waktu cuti mereka ber empat. Dua lelaki, dua perempuan dalam lingkungan umur 17-25 tahun... sungguh menghiburkan walau sekali sekala menjengkelkan juga. Namanya pun adik, sekali sekala melayan kerenah mereka memang menarik.

Kalau sejak 2-3 bulan di rumah sewa ni tak memasak. Kerna mereka, saban hari pasti ada saja juadahnya. Dari asam pedas ke ayam panggang/ikan bakar, nasi goreng ke laksa penang.. semua sama-sama merasa. Teman serumah, Molly dan Aida senyum saja, lega mereka sudi menjamah sama.

Walau kereta telah diisi minyak dan ditinggalkan untuk mereka guna berjalan-jalan, sayangnya hanya akan bergerak bila kakak mereka pulang dari bekerja. Tatkala tiba waktu-waktu terakhir baru berani untuk menjelajah sendiri.. mencari masjid untuk solat Jumaat dan ke kedai bila memerlukan barang selain yang dah tersedia di rumah.

Hinggakan ada peristiwa melucukan bila Uda silap memilih jalan pulang yang membawa dia hingga ke jeti nelayan Beserah. Inilah bual bicara yang terakam:-
Uda : Pakcik , boleh tolong tunjuk arah, saya dah sesat..
Pkcik : Rumah anak di mana?
Uda: Rumah kakak saya dekat pantai
Pkcik : Anak... semua rumah yang belah sini memang dekat pantai..
Uda: Oh.. ha'a ya!.. hehehe.. Dama* 10
Pkcik : Oh itu sebelah sana..

Tersenyum tiap kali teringat. Rindu pula bila mereka sudah pulang..

Bahgia DUA

Walau sibuk.. baru hari ini tergerak untuk melihat alam siber yang lama ditinggalkan. Sempat juga berbual di alam maya dan setidak-tidaknya singgah melawat laman rumah mereka ataupun album mereka.

Melihat kebahgiaan yang terpancar di dada lam-lam itu membangkitkan semangat untuk kembali berkarya di lembaran elektronik ini. Mungkin mampu mengubat lara yang terluka lagi.

Duka

Merindui yang tersayang kini sering mengingatkan luka yang terkesan lewat tempohari. Hati masih belum terbujuk dan entah bila akan terlerai. Sayang memang sayang tapi.. biarlah Dia menentukan. PASRAH! Maafkan diri ini...

ifaalyana: moga ada lagi bahgia yang mampu membalut nestapa yang dalam ini

0 Comments:

Post a Comment

<< Home