Monday, March 14, 2005

seberapa pantas

Tiba-tiba teringat tajuk lagi SO7 yang menjadi siulan suatu waktu dulu. Ni kira ifa akan cuba taipkan seberapa pantans yang boleh atas apa jua yang nak dicoretkan di sini.

Kisah Hari Ini
Baru saja tamat hari pertama 8.00pagi-5.00ptg Latihan Audit Dalaman ISO 9001:2000 di Kuantan. Ada 2 hari lagi perlu dihabiskan. Tapi ni kene masuk opis juga sebab ada kerja penting yang perlu diselesaikan. Sempat melihat mailbox yang dah 'over quota'. Terus mengemaskini kotak email dulu, menyimpan/mencetak mana yang penting dan membuang mana yang spam. Sempat juga menjawab satu dua email. Lantas terpandang notifikasi email yang mengkhabarkan setiap posting baru ke DCCR, laman yang amat kerap ifa kunjungi milik BOB, rakan sekerja ifa di KLCC dulu. Rasanya dah hampir 30 postings Bob yang ifa masih belum sempat untuk membaca kerana masih tak berkesempatan. Lantas, buat menghilang rindu.. ifa cuba juga luangkan masa untuk mencoret nukilan ini buat Bob dan pembaca atmasari sekalian.

Lewat Hujung Minggu
Hujung minggu lepas, ifa sempat pulang ke Shah Alam buat menjenguk orang tua dia rumah. Rancangan awal mahu pulang sehabis waktu kerja hari Jumaat, namun atas beberapa sebab yang tak dapat dielakkan, makan ditunda pada Sabtu pagi. Bertolak jam 8.30pagi dan tiba di rumah hampir jam 12.00tghari. Masuk-masuk rumah terus ibu suruh ifa tukar baju untuk ke rumah kenduri. Naik kereta semula untuk ke Hicom, Shah Alam kemudian terus memasuki lebuhraya ke KLIA/Sepang untuk ke rumah kenduri seterusnya di Sepang. Pulang dari sana, singgah di R&R Dengkil untuk solat. Kemudian ayah dan ibu mahu duduk minum air jus sambil makan keropok udang. Borak punya borak jam sudah 4.00petang lebih. Terus pulang dan tiba 5.00 lebih.

Kerna keletihan memandu 8.00-5.00, mohon dari ibu untu merehatkan diri seketika sebelum memandu kereta dan membawa ibu ke kedai berdekatan pasar borong Jln Meru. Semasa perjalan ke Klang, sambil berborak dengan ibu, terlihat airmata ibu bergenang. Bila ditanya mengapa, ibu bilang dia sedih sebab ganggu waktu rehat ifa tadi. Lantas ifa nyatakan bahawa ifa pulang memang untuk membantu dan menunaikan segala hasrat ibu seperti yang telah dibualkan dalam telefon beberapa hari sebelumnya. Lega rasanya bila melihat ibu tersenyum semula. Sayangnya waktu kami tiba di Klang, kedai tersebut telah ditutup. Maka terus kami ke Makro & Giant Seksyen 13 untuk membeli barang-barang kering yang telah kehabisan di rumah. Tiba di Giant, hampir penuh juga satu troli dan terserempak dengan kawan sepejabat dulu. Leka membeli hampir jam 11 juga baru tiba di rumah. Selepas membersihkan diri, memasak sedikit buat mengalas perut sendiri dana dik yang belum makan malam. Berbual sebentar dan mendengar cerita bonda dan ayah, akhirnya ifa tertidur keletihan.

Sepagi Ahad, selepas membersihkan diri.. jam 9 pagi sudah ke pasar basah pula di Klang untuk membeli barang-barang. Belum lagi ditambah mengulang ke Makro untuk menukar barang, jam 12.30 baru tiba di rumah. Jam 1.00 petang terus berkemas dan bersiap. Kali ini menuju ke Tmn Kosas, Ampang untuk menghadiri satu lagi kenduri teman semaktab haji ayahbonda ifa. Waktu pergi masih okay walaupun Jln Ampang ditutup untuk F1 Parade. Dugaan sungguh bila tiba waktu pulang. Dari rumah pengantin jam 2.15ptg dan hanya tiba di rumah kembali jam 3.30petang.

Kemudian terus pamitan (minta diri) pada ibu, ayah & mbah dan peluk cium utk adik-adik untuk pulang ke Kuantan. Singgah di KL Sentral untuk mengambil housemate yang tiba dari Seremban tapi sayangnya selisih dengan Bilis & Baulu yang minum teh tarik di KL Sentral. Jam 5.00 lebih masih berada di Lebuh Ampang yang sesak. Amlahmdulillah tiba di rumah Kuantan jam 8.00malam. Tiba saja terus membersihkan diri dan menunaikan kewajipan padaNya. Dek malas nak keluar semula membeli makan malam, ifa terus masak mee instant! Makan malam sambil menonton TV. Baru jam 10.00 malam kedua-dua rakan serumah ifa sudah masuk tidur dan ifa keseorangan menonton hingga ke rancangan Apprentice. Masuk bilik tidur dan masih mahu cuba membaca, namun baru saja buka buku Rapid Evaluation, mata sudah kuyu!

Buku diletakkan disebelah dan radio kecil ifa pasang mendengar siaran THR. Seketika ifa merenung masa yang begitu pantas berlalu. Seberapa pantas pun ifa cuba lakukan banyak perkara, lebih banyak perkara juga yang ifa masih tertinggal. Apapun, ifa rasa gembira kerna dapat menunaikan janji dan keinginan bonda tercinta. Walau letih, kepuasan itu tiada bandingannya.

Keranji: Pasar Rabu Minggu Lalu
Letih bekerja hingga jam 6 lebih, terus mengajak teman serumah singgah di Pasar Balok yang memang di pertengahan perjalanan pulang dari pejabat ke rumah. Tawaf beberapa kali kerana tiba-tiba tak tahu apa yang mahu dibeli. Sambil mata melilau tiba-tiba terpandang sesuatu, maka ifa singgah ke gerai makcik yang menjual sayuran kampung. maka terjadilah perbualan ini :
Ifa : makcik ni buah apa?
Makcik Pasar(MP) : eh, takkan mu tak tahu?
Ifa : tak tahu makcik..
Tiba-tiba dengan nada lantangnya makcik tu menjawab
MP : laa... apa peghaknya mu nih.. ni lah buah keranji.. tu pun' mu tak tahu?
Ifa : oOooo.. (dengan muka yang agak tertanya-tertanya..** mcm ni buah keranji**
seraya berkata lagi..
Ifa : Saya tahu dalam pantun aje makcik.. "sorong papan tarik papan, buah keranji dalam perahu, suruh makan saya makan, tapi buah keranji memang saya tak tahu.."
sambil mengulum senyum kat makcik tu..
Ifa : cemana cara makannya ye makcik
MP : laaa.. mu ni hidup kat mane? itu pun mu tak reti.. kupas la
Ifa hanya mampu tersenyum simpul bila orang lain memandang-mandang tapi masih nak juga berkomunikasi pasal keranji tu, sedangkan si Tuti (rakan serumah) dah menarik-narik baju untuk berlalu.
Ifa : rasanya macam mana eh?
MP : makanlah sendiri.. kelat masam-masam ..
lepas je suara makcik tu macam semacam je.. terus ifa beli sebungkus keranji berharga RM2.00.

heheh.. kelakar pula bila dikenang. Itulah kan.. ruginya kita bila banyak lagi buah-buah hutan yang kita tak kenal. Kisah di pasar malam itu tetap menjadi kenangan dan pengajaran.. "tak rugi kita bertanya.."

ifaalyana:
korang tahu ke buah keranji tu macam mana?
yang ifa rasa.. mesti Bob tahu! kan?!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home