Wednesday, March 09, 2005

Lelakiku Sayang

Entah mengapa hari ini, aku menolak sementara tugasan yang perlu disiapkan. Mahu mencoret di atmasari. ..dan entah mengapa juga Lelakiku Sayang jadi pilihan. Mungkin kerana si dia adalah seorang lelaki juga.

Aku merindui seseorang! Siapa? Dia yang masih menjeruk hati denganku atas kehilafanku tempohari. Biarlah kisah itu hanya bermukin di diari hatiku. Pedih yang dirasa biar merawat rindu yang melara.

Wokeh, kita cerita pasal Lelakiku Sayang eh..

Kehidupanku sejak kecil sentiasa berada di kalangan lelaki. Ifa lahir setelah ada 2 orang abang dan selepas ifa, ada 2 adik lelaki sebelum menerima 2 adik perempuan. Teman-teman sepermainan zaman kanak-kanak juga lelaki. Malah di kedewasaan ini juga ramai kawan-kawanku juga lelaki.

Ayah merupakan lelaki pertama sepastinya yang aku sayang, kerana aku adalah zuriatnya. Tanpa kehadirannya, aku tidak mungkin kan hadir di alam maya ini. Ayah anak kelahiran Melaka yang hidup merantau sejak muda dari Melaka ke Singapura dan Indonesia hingga menemukan ibu, wanita kesayangannya kini. Aku pula sejak lahir memang menjadi kesayangan ayah, yelah.. anak perempuan sulung lah katakan. Semasa kecil, aku menjadikan ayah sebagai idola. Namun, ketika aku remaja belasan tahun, aku pernah membenci ayah. Mungkin saat itu kematanganku masih cetek dan apa jua masalah yang aku lihat terjadi dalam keluarga menjadikan aku senang membuat kesimpulan dan penilaian sendiri. Namun bila usia menginjak ke angka yang lebih besar dan kematangan sebenar, mengubah persepsi terhadap ayah. Aku memang sayang sangat ayah! Malah di saat ini, tatkala usia ayah semakin menua, aku mudah tersentuh bila merenung wajah tua lelaki yang ku sayang itu. Ayah, ifa sayang ayah! Kasihan ayah, banyak yang ayah usahakan sering dipersia-sia. Tapi, ifa percaya dan selalu doakan, moga balasannya akan ayah terima buat bekalan di alam yang lebih kekal nanti. ~amin. Rindunya nak menyakat ayah dan mendengar kata-kata nasihat darimu, ayah.

Empat saudara lelakiku yang ku panggil sebagai Along, Angah, Uda dan Acik. Memang tak pernah aku memanggil mereka dengan panggilan 'abang'. Hehe.. entah mengapa aku sendiri pun tak tahu. Malah jika mereka dipanggil sebagai 'abang', mahu-mahu ada yang menjerit dan mengejar aku. Hidup bersaudara bak mencincang air, takkan putus. Begitulah aku dengan lelaki-lelaki yang ku sayang ini. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan.

Along, 33thn masih solo dan bekerja di Puchong. Suatu tika dulu menjadi idola ku juga. Malah beliau begitu bangga dengan kehadiran adik nya yang bernama Ifa ini (masa kecil-kecil dulu, bila dah besar ni tak tahu pula ye.)Sekarang dia berusaha mengembangkan perniagaan AMWAYnya. Doaku , moga akan tercapai juga suatu hari nanti. Kasihan juga bila mengenangkan Alongku yang sorang ni.

Angah, 32thn juga masih solo. Sejak kecil memang ku sedari yang Angah memang tidak begitu suka akan kehadiran aku. Kami sering bercekak dan sepastinya aku selalu menjadi mangsa bulinya. Padaku, Angah sebenarnya seorang yang bijak dan segak juga tetapi perasaan rendah dirinya terlalu tinggi hingga memberi kesan dalam kehidupannya. Entahlah. Yang pastinya aku memang tidak begitu rapat dengan Angah. Pernah suatu waktu dulu, kami pantang bertemu, pasti ribut satu rumah. Aku pernah membencinya tetapi kerna seorang ibu aku memaafkannya dan menerima Angah seadanya. Doaku.. moga Angah menemui apa yang dicari dalam kehidupan sementara ini. Segala perasaan berkecamuk bila mengingati kembali segala yang dilalui bersama Angah ifa ni.

Uda, 25thn masih solo. Lepasan diploma dan tidak menghabiskan pengajian ijazahnya. masih mencari kerjaya yang diidamkan. Adik yang nakal dan agak pendiam juga. Aku pernah memarahinya teramat sangat tetapi selalunya akan 'cair' dan tak sampai hati bila melihat wajahnya yang sayu. Dalam geram, marah... aku tetap sayang adikku ini. Pandai membuatku tersenyum dengan lawaknya dan mahir mengurut/mengubat aku bila penyakitku menyerang sekali sekala. Seorang lelaki yang sopan dan lembut hati, sering membuat golongan tua mudah menyayangi. Malah, ramai juga awek yang menaruh hati. Jarang bertemu membuatkan ifa merinduinya!

Acik, 23thn solo juga. Mengikuti pengajian ijazah perakaunan di UiTM. Seorang yang 'zuhud', naif, bijak dan cermat. Pandai menguruskan kewangan. Tinggi lampai juga. Setakat ini, memang boleh diharap dan moga-moga akan berterusan. Agak pendiam juga tetapi pasti akan becok bila dapat bertemu Udanya. Kadang kala bila melihat Acik keseorangan membuatkan aku makin menyayanginya. Adik lelaki bongsu lah katakan. Kasihan pada gadis-gadis yang sering mengutus surat dan tak pernah Acik balas. Tak sabar rasanya menanti saat seorang wanita selain keluarga yang mampu memenangi hatinya. hehe..

Mereka berempatlah membuatkan aku menangis suka dan duka serentak. Seburuk mana pun mereka berempat, mereka tetap saudara sedarahku, malah boleh menjadi waliku!

Wali? hehe.. bila bercerita pasal wali.. mesti akan membawa pada lelakiku sayang yang selain keluarga Ifa kan.

Sayang pada kawan-kawan tu, memang biasalah. Kalau nak berbicara sayang pada lelaki yang teristimewa... emm. Biarlah ia kemas dalam hati ifa saja kot! hehe..

Sayang juga pada abah-abah angkat ifa. Sayang pada yang tua.. sayang pada lelaki-lelaki yang ifa hormati dan yang menyayangi ifa sebagai anak, sahabat serta menghormati ifa sebagai wanita.

ifa alyana:
Buat semua lelaki ku sayang... ifa rindu kalian! Terima kasih menghiasi diari hidupku.


1:48pm
Hingga tika ini, yang berlegar difikiran dan ingatanku, seorang lagi lelaki yang ku amat disayangi.. S. Mungkin sayang membaca coretan ini dan ketahuilah, apapun yang berlaku antara kita.. perasaan yang hadir akan tetap kekal di situ. Maafkan ifa kerana terlalu banyak kerenah dan sering terlepas kata/laku yang sering menduga dan memedihkan jiwa kudusmu. Terima kasih kerna sudi memaafkan. Siapa S? hehe.. *wink* *wink*

ifa alyana:
Sayang,

terima kasih kerna membuatkan ku kembali tersenyum.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Best regards from NY!
» »

4:00 PM  

Post a Comment

<< Home