Monday, March 21, 2005

Bila Lama Ditinggalkan..

Entah kenapa sejak Jumaat lepas terlintas untuk menulis mengenai beberapa perkara yang dah lama ditinggalkan dan sejak akhir-akhir ini ifa cuba memulakannya semula.

JAMU

Bila Kak Zie tulis nak tanya pasal Jamu di dalam ruang chat, ifa pun teringat pesanan ibu yang semakin lama ifa tinggalkan.

Ifa mula minum jamu seusia 12 tahun. Payah juga pada mulanya. Jamu terawal ifa minum adalah jamu hasil buatan ibu ifa sendiri. Tak ingat sangat apa ramuannya, yang pasti rasanya amat pahit dan memang confirmed tak sedap langsung! Segala 'temu' ada.. temu kunci, temu lawak, kunyit dan seangkatan dengannya. Eee.. terasa-rasa di tekak bila dikenangkan kembali saat itu.

Tapi bila ifa sudah mula masuk ke sekolah menengah dan tinggal pula di asrama, untuk minum jamu yang dibancuh memanglah amat payah. Jadi, jamu harian ifa adalah Potret Nyonya Meneer / Mustika Ratu : Putri yang berbentuk butiran kecil; dimakan dengan air (macam makan panadol) mengikut hari-hari yang ditetapkan. Masa itulah, ifa kenal Kak Zie. Katil kita dekat-dekat kan. Masa sekolah, ifa dikira rajin juga makan jamu. Malah ketika tinggatan 3, ifa sudah mula membancuh sendiri jamu serbuk yang memang semakin mudah didapati di pasaran. Selalunya brand pilihan adalah PNM atau Air Mancur. Jenis jamu pula hanya berlegar antara Putri Ayu atau Sehat Putri. Bila masuk universiti masih lagi diamalkan, lebih-lebih lagi bila ibu ifa sendiri menjual jamu di kedai makan yang kami usahakan. Jenis juga sudah bertukar ke Galian Singset, Sihat Wanita, Awet Ayu dan beberapa lagi jenis yang lain.

Sayangnya amalan itu semakin hilang bila ibu berhenti berniaga. Cuma akan ifa minum sekali sekala bila terserempak dengan penjual jamu di pasar malam di kampung ifa atau di bandar Klang. Memang ifa liat sikit nak minum bila kene bancuh sendiri, tapi jika ada yang tolong bancuhkan.. ifa minum saja. Selalunya bahan bancuhan terdiri dari serbuk jamu, madu lebah, beras kencur, tonik, air suam dan sedikit perahan air limau nipis. Kalau mahu kuning telur ayam kampung juga bagus untuk ditambah sekali ke dalam bancuhan tadi. Seeloknya diminum semasa masih hangat dan ditelan dengan hampas-ampasnya. Rasanya memang tak sedap tapi bila dah mengalir dalam badan, kehangatan yang menjalar menyegarkan badan yang letih. Tetapi harus diingat untuk wanita, jangan pula minum jamu ketika waktu bulan mengambang kerana jamu memang panas dan tidak sesuai diminum ketika datang haid. Hanya jamu khas untuk haid saja yang sesuai.

Jadi pilihlah jamu yang sesuai mengikut keinginan yang kita kehendaki. Dan seeloknya dapatkanlah nasihat mereka yang berpengalaman teruatama pada mereka yang memerlukan jamu untuk kerukunan rumahtangga. Ifa amat berterima kasih pada ibu yang pada awal-awal usia lagi memaksa ifa minum jamu, kerana khasiat yang ifa rasai memang berbaloi. Ifa mengamalkannya kerana faedah yang ifa sendiri rasai bukan kerana terpaksa mengamalkan budaya ibu ifa yang berasal dari tanah Jawa itu.

Kat Kuantan ni, kat mana lah agaknya ada kedai yang siap bancuh jamu eh? Nak ifa bancuh sendiri.. hmm.. memang suka ngelat lah gamaknya. Sebab tu lah sekarang, badan makin berisi.. heheh..


NAIK BAS
Memang amat lama rasanya tak menaiki pengangkutan awan, terurtamanya bas, lebih tepat lagi.. bas ekspress. Pengalaman terakhir ifa menaiki bas ekspress pada tahun 1998 dari KL-Baling-KL. Dan pengalaman KL-Pantai Timur-KL pula sekitar 1994. Lama sungguh.

Jumaat lepas ifa berkesempatan untuk merasai kembali pengalaman itu. Ifa memang mengambil keputusan untuk tidak memandu kereta dari Kuantan ke KL, sebaliknya memilih menaiki Bas Ekspress Bulan Restu sahaja. Alhamdulillah perjalanan lancar dan selamat. Pada pemerhatian ifa, perkhidmatan sekarang lebih baik dari waktu dahulu dan jalanraya/lebuhraya juga semakin elok. Jangkamasa perjalanan juga semakin singkat. Ifa rasa bertuah kerana pengalaman kali ini adalah pengalaman yang baik belaka. Penempahan tiket yang mesra, bas yang bersih & selesa, permandu yang berhemah, bertolak tepat pada masanya, waktu rehat mencukupi dan perjalanan seperti yang dijanjikan.

Pengalaman ini sebenarnya mengingatkan kembali saat-saat dulu waktu tiada kenderaan sendiri. Melihat penumpang lain, lebih-lebih lagi orang yang tua dan mereka yang bekeluarga agak besar, menginsafkan diri ifa agar tidak lupa untuk membantu dan memahami keadaan mereka, yang mana suatu waktu dulu ifa sendiri pernah merasai. Yelah, adik beradik 7 orang dan semua perlu menaiki bas untuk pulang ke kampung ayah di Melaka. Hmm.. *tersenyum sendiri bila terkenangan memori silam yang laju bermain di kotak ingatan*

3 Comments:

Anonymous Benda Mustika said...

kunjungan sore...salam kenal,postingan yang bagus

4:12 PM  
Anonymous satria sendanu said...

nice post...di tunggu postingan menarik lain nya yah....

4:13 PM  
Anonymous Benda,Kuno,Antik said...

salam blog walking..... nyimak2 dan salam kunjungan balik ya!!!!

4:15 PM  

Post a Comment

<< Home