Tuesday, December 21, 2004

Sendu Dinihari

Tiba di rumah sudah jam 8 lebih, terus masuk ke bilik. Di ruang tamu dan dapur sepi.. Tuti mungkin di biliknya dan Molly masih belum pulang kerja. Sempat aku menanggalkan tudung dan jeans yang kupakai. Selesai mencuci kaki dan menyisir rambut, terus aku rebahkan diri di tempat beradu. Letih sungguh ku rasa. Tak sempat mandi maupun menukar baju blaus yang kupakai, aku terus terlena.

Sedar-sedar sudah jam 3.00pagi. Aku terus membersihkan diri, menukar baju tidur dan solat. Tekak yang kering membuatkan aku ke dapur mencari air. Mata yang cerlang menggamit aku untuk menonton TV. Hanya TV3 masih bersiaran, ada bola keranjang. Tengok sebentar kemudian ku pasangkan DVD LiLo&Stich, cereka kegemaran adik perempuanku di Tangkak;Pya. Seketika kemudian tatkala ku selak langsir pintu sliding, baru ku sedari Molly masih belum pulang. Jangkaanku tepat bila dia pulang 30 minit kemudian. Aku pula sedang memamah mee maggi, terasa lapar pula bila berjaga. Jam 4 pagi aku kembali ke kamar. Cuba melelapkan mata namun fikiran mula melayang jauh.

Entah kenapa, tiba-tida.. untuk sekian lamanya berderai airmataku. Bermula hanya sekadar lelehan air jernih dari mata... entah apa yang disendukan tangisan sayu pula berkumandang. Aku merindui seseorang untuk hadir menemani malamku. Menyebut nama ibu, ayah, Nda dan Sh membuatkan hati makin diruntun pilu. Ku biarkan sesak yang menghuni dada selama ini lerai sedikit, memberikan aku ruang untuk kembali kuat melalui dugaan mendatang. Lagi ku seka mutiara yang berguguran, makin lama.. makin deras dan keras bertaburan. Saat sendu dinihari itu mula terkawal, bibir terkumat kamit menyebut kebesaran Ilahi.. memohon ampun, meminta petunjuk Ilahi, mencari ketenangan hati. Akhirnya aku terlena jua bila lagi 30 minit Subuh menjelang.

Terjaga pagi tadi tatkala mimpi semakin galak mengganggu. Aku bermimpi seperti telah bertemu dengan Sh sebelum ini. Bermacam yang berlaku tapi aku tak tahu mengapa aku tak dapat mengingat sepenuhnya. Doaku moga Sh sihat dan selamat selalu.

Tergelak aku sendiri bila melihat di cerminan, wajahku yang siap bertudung dan dihiasi sembab mata. Nasib baik aku pakai kaca mata! hehehe~~.

Doaku, moga malam ini tiada sendu dinihari yang berkunjung lagi!

ifa alyana:
tak sabar menanti Nda aka Bilis pulang dari Sabah!.. Happy Birthday Aishah !!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home