Wednesday, September 22, 2004

Mohon Segugus Doa

Semalam berlalu pergi dengan pelbagai perasaan yang berkecamuk. Hari ini ku gagahkan juga untuk menulis sedikit walaupun ketenteraman itu masih sayup.

Ketenteraman hati mula tergugah bila pagi semalam, aku mencari kepastian dari khabar angin yang bertiup ditelingaku. Aku call HR-HQ yang temuduga aku minggu lepas. Aku memang takde rezeki di situ, alasannya, post tu seeding sedangkan ada OPU (operating unit aka subsidiary company) dah ambil aku sebagai pekerja baru mereka.

HR : Maaflah ye Alifah, OPU dah ambil you. Lagipun post kat sana permanent. Boleh semak dari redeployment staf, cik Az.
Aku: Terima kasih Sh.

-----

Aku: Salam Az. Saya Alifah dari level 61. Saya dapat tahu, nama saya dah ada OPU ambil. Betul ke?
Az: Hmm.. mana dapat tahu nih? hish.. awak nih..

Aku: Dari HR la. Ala.. cakap ajelah. Dengar kata ke luar KL. Betul ke?
Az: Ok la. Betul tu. Tapi surat awak cuma akan dicetak 1/10/04. Saya dah cakap kat OPU yang awak perlu 2 minggu. Yelah .. nak cari rumah sewa dan urusan perpindahan. Macam ni la.. apa kata awak ambil no telefon bakal bos awak nih. 8-xxx-xxxx. Awak minta lah daripada dia yang awak boleh report duty bila. OK.

Aku : *tergenang air mata tiba-tiba dan menarik nafas panjang sebelum berkata* Apa tugas saya ya?
Az: HR. ok ye.

Aku termangu.. antara gembira mendapat kerja baru dengan sedih+risau bila memikirkan ayahanda, bonda dan nenda di rumah, juga sahabat baikku .. Nd.

-----

Lama juga aku terdiam. Nak pitam pun ada.

Khabar itu aku sampaikan pada Nd yang sedang bertugas di Kuala Terengganu semalam. Terpempan juga dia mendengar khabar. Kemudian.. lancar saja jari ku menaip di ruangan chat sametime di pejabat ku ini untuk dikhabarkan pada Ina, Yong, Aish, Bob dan beberapa yang lain.

Cuma.. khabar ini masih ku simpan dari pendengaran ibu ku. Nanti bila dah dapat surat, baru aku khabar kan. Aku harap langkah ku ini tidak kan tersadung.

"alang-alang mandi.. biar basah", begitu juga aku.

Petang semalam, aku kuatkan semangat untuk terus mencuba dalam mencari peluang untuk terus berkhidmat di Menara Satu ini. Aku temui En Rf dari GBU. Sayangnya tugas jawatan kosong itu bukan menjadi minat dan kecenderungan ku. Keyakinanku dan pengalamanku tiada untuk tugas itu. Lantas buat menenangkan hati, aku menziarahi Maria di level 10. Ada lagi satu peluang.. lalu ku serahkan CV ku di situ. Esok akan cuba ku jejaki tindakan lanjutnya. Jika memang bukan rezeki ku lagi di kotaraya ini, ku redha untuk meneruskan perjuangan di bumi yang lain.

Lantas..

saat ini.. ku mohon padaNya.. mohon kalian mendoakan ku juga

Ya Rahman Ya Rahiim,
Ampunilah dosa-dosaku, kedua ibubapaku,
kaum keluargaku
dan sahabat2ku
Sesungguhnya hanya Kau Maha Pengampun

Ya Lathiff,
Kau lah Maha Segalanya..
dengan 99 asmaul husna yang begitu indah
Ya ALLAH

Ya Ilahi..
Andai memang ini yang Kau pilihkan buat aku
Andai memang ini yang lebih baik buatku
.. lebih baik untuk
kemashlahatan keluarga ku
.. lebih baik buat dunia dan ukhrawiku
Permudahkan lah Ya ALLAH..
Peliharalah mereka yang akan ku
tinggalkan nanti

Ku mohon padaMu
agar, Kau sembuhkan sakit-sakit yang menimpa
ayahbondaku
agar, Kau bukakan pintu hati
abang-abang dan adik-adikku
agar, Kau makbulkan permintaan
teman-temanku

agar, Kau beri kejayaan di fana ini
dan hari esok nanti
... buat semua yang menyayangiku dan aku sayangi
Ku mohon benar-benar padaMu Ya Khaliq, Ya Ghafur
.. benar-benar ku mohon..

*amin*



ifaalyana: ibu ku semakin sembuh dan malam ini aku harus menuam badannya lagi. :) terima kasih buat teman yang menelefon bertanya khabar.

5 Comments:

Blogger Jubeiz said...

Banyakkan bersabar.. mana tau kat tempat baru tu rezeki melimpah ruah..

12:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

take it as a challenge dearie. i know u'll do well :) my prayers for u. kirim salam kat ibu. i doakan dia in good health selalu.

~lwb

1:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kuatkan hati Ifa.. segalanya telah di tentukan oleh Allah.. sessungguhnya Dia maha mengetahui segalanya..

7:12 PM  
Blogger Ifa Alyana said...

terima kasih Eiz, kak Lara & Anony..

will be tough! :))

takpe.. internet & highway kan ada..

12:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

That's a great story. Waiting for more. Women &aposs impotence ringtones using ptunes Dreampharmaceuticals imitrex online Dog&aposs hair loss Zyban effests what is the next step up from ultram buy ultram online seizure ultram Imitrex use free gallery of naked virgin teens Celebrex attorneys bleeding Parts used bmw bjc 8500 ultram ultram withdrawal symptom nikko rtramadol ultram Free video black jack

5:21 PM  

Post a Comment

<< Home