Monday, September 20, 2004

Merisik & Melamar - Bahagian II

Perbualan ini bukan lamaran mengenai jodoh teman sepenghidupan, tetapi.. jodoh kerjaya penerus kehidupan..

Jumaat lepas..
Si A : Ifa, dah ada yang melamar?
Aku : Emm.. belum ada apa2 lagi nampaknya. Majlis risikan dah banyak kali juga pergi.

Di waktu pagi Isnin tadi..
Si B : Ifa, B rasa ifa dah tahu kan. Mr Gn dr CAU dah call ko tak?
Aku : *senyum* TAHNIAH! ifa tahu Mr Gn dah call ifa last week. Bukan rezeki ifa.
Si B : So, ko dengan HR macammana?
Aku : Entahlah. Ada lah nanti tu..
(Tidak lama selepas itu, 5 orang staff dari CAU datang membantu B memindahkan barang-barang B, komputer, almari kabinet dan dua buah drawer. Yelah, B sedang mengandung 6 bulan.. rezeki anaknya barangkali. Sebelum ini aku dan B memang seringkali menghadiri sesi temuduga yang sama.)

Sebelum aku turun makan tengah hari..
Si C : Ifa, ada khabar kata HR pun susah nak ambil ko, sbb dah ada OPU lain yang book nama ko.
Aku : Hmm?? *terkejut*
Si C : Mana tahu ko ada pergi interview dan diorang dah ambil nama ko.
Aku : Siapa pula ye? Setahu aku.. semua dah bagi keputusan kecuali PDB. PDB kot?
Si C : So, macam mana?
Aku : hmmm....

Aku bingung sekejap.

BINGUNG bukan kerana tiada kerja (bingung juga sebenarnya), tetapi lebih kepada hairan sebenarnya, bagaimana ya cara mereka bekerja/berurusan dan berkomunikasi.

Ini sudah seperti kes macam nak cari jodoh siapa bakal isteri. Kalau nak diperumpamakan macam itu pun, aku rasa tidak lah seteruk ini. Okey, mana taknya cuba bayangkan...

Senario:
Si dara sudah lalui beberapa majlis risik-merisik. Selalunya lebih kurang seminggu, si dara sudah tahu kisah selanjutnya, sama ada pihak teruna mahu menghantar lamaran atau tidak. Dan kini.. bila si dara belum lagi menerima lamaran dari mana-mana pihak, tiba-tiba muncul pula khabar berita bahawa si polan X tidak boleh melamar si dara, gara-gara nama si dara sudah dilamar oleh si polan Y. Memang la kalau ikut adat merisik dan melamar yang betul, jika si dara sudah dilamar seseorang, yang lain mesti menanti giliran, sama ada si dara menerima lamaran atau tidak, jika tidak maka lamaran seterusnya baru masuk barisan. Ini tidak.. si dara pun tak tahu siapa yang dah melamar, tiba-tiba yang lain bagai ditegah untuk melamar.

Hmmm.. macam mana tu?

ifaalyana : tawakkal 'alallah.. adalah hikmahnya tu nanti kan ..


17:00 PM

Tenne net.. tenne net * bunyi telefon di mejaku berbunyi dan nombor telefon rumahku tertera*

Aku : Assalamualaikum... ibu ke tu?
Ibu : Kakak.. emm, wa'alaikumussalam..

Aku : Ada apa bu? Kenapa suara ibu macam tu?
Ibu : Kakak.. belakang badan ibu tiba-tiba sakit. Tadi tengah masak tiba-tiba macam tak boleh nak bergerak (pusingkan badan).

*darah aku dah seriau.. risau .. degupan jantung pun mula laju*
Aku : Ibu OK lagi tak ni? Ifa balik bawa ibu ke klinik ye? Ibu dah makan pil hari tu?
Ibu : Tak payah lah. Ayah dah kasi ubat. Ibu tengah makan ubat yang ayah bagi.

Aku : Ibu jangan buat apa-apa kerja lagi. Rehat. Biar je yang kat dapur tu.. baik ibu baring je. Malam ni sebenarnya kakak ada kelas mengaji, tapi kalau macam ni, ifa tak pergi la.
Ibu : Ibu tadi solat pun duduk kat kerusi aje. Ibu tau kakak ada kelas. Ibu .. ibu.. *suara ibu makin sayu*
Aku : Dah la.. ibu jangan nangis ye.. lepas nih, terus baring tau. Sapu minyak panas dulu. Nanti ifa balik.. bawa ibu pergi urut ke.. mana yang elok nanti eh..

Ibu : OK.. Assalamualaikum.
Aku : Walaikumussalam.

Perbualan itu membuatkan hatiku tidak tenteram.. dan selepas ini aku mahu terus pulang ke rumah. Moga-moga cepatlah perjalananku hari ini amin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home