Tuesday, September 07, 2004

Menanti Lamaran?

"dah lama tunggu?" bicara Hang Tuah

Hasrat untuk menulis ulasan mengenai filem epik Malaysia abad ini, Puteri Gunung Ledang (PGL) yang telah aku tontoni lewat tengahari 1 September lalu, terpaksa aku tepikan dulu. Bukan kerna apa, hanya kerna aku ingin menyaksikannya beberapa kali lagi kisah Laksamana Hang Tuah mahu melamar Puteri Gunung Ledang buat Sultan Mahmud itu, sebelum menulis ulasan. Aku akui PGL adalah filem yang hebat namun masih punya kamar-kamar improvisasi. Bukan dalam teknik nyanyian seperti yang kita lihat di Akademi Fantasia saja kita boleh mengadakan improvisasi (membaiki atau memperelok), malah di segenap ruang kehidupan sebenarnya. Berbicara mengenai improvisasi, setiap tahap kehidupan kita adalah proses improvisasi. Malah tugas yang aku sandang di pejabat juga berkisar dengan improvisasi proses perniagaan syarikat. Hmm.. banyak sangat perkataan improvisasi pula.

Sebenarnya tulisan ni dari hari Rabu lepas lagi aku mulakan. Nampaknya macam nak jadi jeruk juga pun ada. Apa tak nya, baru tulis satu ayat, dah ada kawan yang minta tolong, kawan ajak pergi makan, ada yang minta ajar itu lah.. minta inilah. Tulis lagi satu ayat, diri sendiri ada hal ke bank la, pejabat pos la, teman si A la, terima panggilan si Z la, padahnya.. lambatlah tulisan ini di'udara'kan.

Aku dalam bekerja, kami seperti sebuah keluarga besar (mana tidaknya, ahli keluarga pun ada 500++). Amatlah bahagia keluarga besar ini bertahun-tahun, tapi tidak tahu angkara siapa, keluarga besar ini telah berpisah. Kerna itulah juga laman blog ini ku tinggalkan buat sementara. Menelusuri atmasari sendiri, mencari damai di hati. Kenapa begitu? Mungkin ada yang dah tahu.. mungkin ada yang belum tahu. Bukan apa, keluarga Gi yang menaung kerjaya aku selama 3 tahun sebelum ini telah dibubarkan dan diganti dengan keluarga baru Ir. Aku pula telah diberi pilihan untuk menentukan kedudukan aku, sama ada untuk terus mendiami banglo Ps yang 88 tingkat ini atau menerima lamaran Ir. Maka, pada penghujung Jun lalu, aku mengambil keputusan setelah beristikharah, muzakharah tapi belum muntah darah .. ;) untuk terus setia berdiam di port 021, tingkat 61, banglo Ps dan menolak lamaran Ir untuk bersama. Macam kisah percintaan pulak rasanya. Nasib baik bukan kes kahwin paksa (walaupun ada juga lah ciri-cirinya..)

Alkisahnya, selepas masing-masing semua membuat keputusan, maka mereka (100++) yang menerima lamaran untuk bersama Ir, dalam senarai hantaran, sedulang sebulan gaji disertakan. Macam orang baru berkahwin. Banyak la perkara baru yang harus ditempuh, bersama orang baru.. perpindah ke rumah baru walaupun terpaksa menumpang di rumah mertua, sesak-sesak sedikit, haruslah diterima seadanya sementara rumah sendiri masih dicari. Ada dengar-dengar juga, sesekali riuh rendah dengan macam-macam perkara, namun pada aku.. biasalah tu bila baru nak mencari keserasian.

Pada yang tinggal macam aku ni, dijanjikan bahawa jodoh seterusnya akan dicarikan seberapa segera. Menjanda lah aku walaupun masih dara. Hehehe.. tergelak juga lepas aku menulis tadi. Yelah dalam kerjaya aku menjanda.. dalam kehidupan, masih anak daro laie. Tapi kedua-duanya membuatkan aku terus menanti lamaran seterusnya. Huhuhu (pinjam gelak Po'ad Manmoncang kejap). Nasib baik walau menjanda, masih juga aku mendapat nafkah bulanan seperti biasa. Alhamdulillah.

Cerita bab menanti lamaran nih.. sesungguhnya betul bak kata orang tua-tua "Penantian itu satu penyiksaan". Siapa kata seronok dan bahagia jika dibiarkan diri dalam penantian. Haa.. cuba tengok lirik lagu nyanyian Mawar Hitam ini..

Penantian (Blackrose)

Dikamar ku menyepi
Hanya lilin menerangi
Beginikah seksanya
Hidup dalam penantian
Ditabir tirai malam
Ada insan kesepian, keseorangan...

Dan setiap detik yang ku lalui
Seluruh malam ku membisu
Tetap setia menantimu
Bayanganmu entah di mana

Mengapa harus kita ditemukan
Di saat jiwaku keresahan
Apakah aku satu persinggahan
Mengubat rindu... oh...

Kau dahagakan...
Ku kehausan...
Setitis rasa
Pada bayangan yang tak pasti... oh...

Kau nyalakan perasaan
Mengukir kemesraan
Mungkinkah ada sinar
Bersama impianku

Dah telah ku duga
Suasana keindahan seketika
Aku tetap menanti mu

Kau dahagakan...
Ku kehausan...
Setitik rasa... oh...
Aku tenggelam...
Kehampaan...
Keseorangan...

Mana sinaran ?...
Terangilah hidupku
Tak sanggup lagi... aku... sepi...

Emm.. panjang ke posting aku nih? Aku rasa nak sambung lagi la nanti..

Ku tinggalkan tulisan hari ini dengan petikan PGL
"sesungguhnya pengorbanan cinta itu terlalu indah"

<<<< ... kanda.. di mana kah kau berada? >>>> menjerit dgn suara halus yang bergema..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home