Friday, September 17, 2004

Getaran Jiwa

"Getaran jiwa
Melanda hatiku
Tersusun nada
Irama dan lagu

Walau hanya sederhana
Tetapi tak mengapa
Moga dapat membangkitkan
Sedarlah kamu wahai insan

Tak mungkin hilang
Irama dan lagu
Bagaikan kembang
Sentiasa bermadu

Andai dipisah
Lagu dan irama
Lemah tiada berjiwa
Hampa...."

P. Ramlee - Getaran Jiwa -


Memang kuasa getaran jiwa ni berkuasa. Bak irama dan lagu yang sudah tidak boleh dipisahkan. Dulu ada beberapa kali Bob DCCR mengatakan yang aku dah DAP (dalam alam percintaan) bila menulis mengenai perasaan .. sayang.. rindu.

Aku tak pula menuntut di mana-mana mengenai ilmu getaran, tapi aku ada membaca (tidak pula ingat di mana).. bahawa memang getaran ada kuasanya tersendiri. Mungkin dalam komik-komik getaran-getaran ini dilukiskan sebagai aura berwarna-warni. Ada yg berkata, aura ini adalan lapisan halus tubuh, ada yang kata bagai sinaran. Mungkin juga ada yg menganggap aura ini sebagai pesona. Yang pastinya, pada aku.. aura ini amat subjektif seperti bila kita mengistilahkan apa itu cinta dan pada aku, aura juga boleh ditafsirkan sebadai satu getaran halus seperti getaran jiwa.

Dulu aku pernah menulis tentang rindu. Betapa kuatnya getaran rindu itu sampai orang yang dirindu boleh merasai kerinduan pada yang merindu. Rindu menerbitkan segala perbuatan atau perlakuan yang tak dijangka atau lebih senang dengan menggunakan imbuhan 'ter'. Maka, bila getaran itu selari.. maka baru ada pertemuannya. Ibarat waktu Ain tiba-tiba ayik termimpi atau teringat pada aku, aku pula setelah sekian lama menjenguk laman Ain, tiba-tiba terconteng ruangan pesanan di laman Ain.

Begitu juga bila membaca kisah Bob "Pertemuan Rahmat Di Malam Jumaat" di DCCR nya. Bagaimana sejak akhir-akhir ini beliau seringkali menulis mengenai teman-teman rapatnya waktu sekolah dahulu, alih-alih mendapat panggilan telefon dan bertemu jua akhirnya walau pada awalnya beliau tidak begitu mengendahkan pesanan sahabat lama.

Bagaimana dengan anda? Pernah merasainya? Pada penelitian aku, getaran jiwa ini akan makin kuat kuasanya seandainya keakraban antara dua pihak itu sudah terjalin, tidak kira berapa lama jangkawaktu nya. Antara kita dengan ahli keluarga, sahabat handai, binatang peliharaan/tanaman.. malah semulianya getaran paling indah adalah apabila kita benar-benar akrab dengan Maha Pencipta.

ifaalyana: tiba-tiba teringat lagu cik siti nurhaliza.. "Bukan Cinta Biasa"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home