Tuesday, September 28, 2004

Dedikasi DCCR & BKSE

SELAMAT ULANGTAHUN buat blog
DCCR(23/9) & BKSE(28/9)
Apa menariknya kedua-dua blog ini?


Di Celah- Celah Renunganku - oleh Bob


Blog ini asalnya direka-mula dengan nama asal "The Cronicle Bode of BOB's Board" yang lebih ke arah Lembaran Kisah Menyusur Kehidupan Bob. Kredit buat Blogspot kerana memudahkan cara untuk memulakan sebuah blog. Berlatarbelakangkan warna hitam dan ungu, pohon kelapa di jeti yang kosong menghala laut.. sungguh indah sekali. Penulisan Bob banyak berkisar mengenai makanan yang menggamit kenangan lampau disulamkan dengan nasihat dan iktibar. Kadang kala tercuit dengan kesah-kisah lucu yang cukup menghiburkan. Bila Bob menulis mengenai makanan, selalunya disertakan resepi dan tatacara masakan tersebut. Pengolahan cerita Bob selalunya menerbitkan rasa yang ketara buat pembaca terutama tatkala dibaca di bulan puasa tahun lalu, hinggakan ada antara rerakan seperti Serial-Commentor, Maria, Ain & beberapa lagi yang mem'banned' dari membaca blog Bob dikala berpuasa. Namun, apa yang Ifa lihat, mereka tergoda juga untuk membacanya. Oleh kerana terdapat beberapa kekangan dari pihak pentadbir internet di pejabat, maka Ifa pun pindahkan blog Bob ke Blogdrive. Lebih mudah kerana ruang komen dan chat yang tersedia-ada.

Mulai awal tahun 2004, maka blog Bob dikenali sebagai "Di Celah- Celah Renunganku" (DCCR). Dengan latarbelakang yang sudah bertukar ke hijau lumut dan kuning cair, sejuk mata memandang. Kini, Bob menulis bukan sahaja mengenai masakan/makanan yang menggamit kenangan, namun diselang-seli dengan permainan lama, lagu/musik dan banyak lagi. Kalau ingin tahu apa isinya, perlu lah melawat sendiri laman blog ini.

Black Kembara Sp. Ed.- oleh Kak Wynn


Mesti Kak Irene masih ingat gambar "kufu-kufu" biru ni. Inilah skin pertama yang digunakan buat Black Kembara Special Edition (BKSE) ini. Mula-mula Ifa yang maintain blog tersebut tetapi, semakin lama, Kak Irene sudah mahir monitor blog sediri. Sayangnya, ramai yang bermasalah dan akhirnya, blog BKSE ini juga turut bertukar rupa.

Kupu-kupu indah telah bertukar menjadi si jelita 'Arwen', gadis pujaan dalam filem Lord Of The Rings. Semakin rancak penulisan Kak Irene yang banyak berkisar rutin seharian dan kata-kata semangat yang dikongsi bersama. Rangkaian persahabatan juga makin meluas bila adanya sesi makan-makan dan disambung dengan berchatting maupun sms. Bila Bob bertukar rumah, Kak Irene pun sama berpindah. Semua gara-gara kekangan yang ada.

Di laman BKSE yang baru, lebih ramai yang menyapa dan makin rajin Kak Irene menulis. Berkongsi kisah seharian yang akhirnya bertemu kekasih hati. Ifa doakan moga hasrat dan impian untuk berumahtangga kembali akan tercapai jua nanti.



Dedikasi DCCR & BKSE

DCCR & BKSE
Walau usiamu masih bayi
kau beri erti tersendiri
senyum kecilmu

meriangkan hati lara
keletahmu
mengubat hati sepi

DCCR & BKSE
walau kau masih bayi
asuhan penulismu tetap rapi
malah diulit setiap hari
membuat ramai yang menanti
bercanda menampi satu erti

DCCR & BKSE
rintihanmu halus sekali
namun masih disadari
membangkit diri
manusiawi
melihat alam penuh misteri
meluas pandangan minda tak terhenti
biar melaut tidak bertepi
kau tetap di sisi

DCCR & BKSE
alam maya ruang bicara
menerbit suka duka bersama
melorek kisah menerbit rasa
bukan mudah menempuh nyata
kau bukti,
muda tapi berisi.

DCCR & BKSE
Selamat Ulangtahun Pertama
Terima Kasih Mewarnai Alam ini!


Ifa Alyana
Menara Satu, KLCC
28 September 2004



ifaalyana: Tulisan ini sempat ku taipkan kerana staff HR di tingkat 54, hampir semua diserang diarrhea, gara-gara makan rendang yang dihidangkan semasa jamuan sarapan semalam.. Kesian dxit. Kesian juga aku, lambat sikit nampaknya urusan kewangan aku utk perpindahan nanti selesai.

1 Comments:

Blogger Ifa Alyana said...

bob,
tumpang seronok bila hajat bob tercapai.. :)

8:59 AM  

Post a Comment

<< Home